Η εκδίκηση της γλώσσας
Με
τον Νόμο 309/1976 ο Γ. Ράλλης καθιέρωσε την δημοτική ως επίσημη γλώσσα και,
όπως είπε, «ενταφιάστηκε η καθαρεύουσα».
Γιατί έπρεπε να θαφτεί η καθαρεύουσα και να μην υπάρχει ανεπισήμως παράλληλα,
όπως ισχύει για τις διαλέκτους; Δεν όφειλε «ο ευπατρίδης» να υπολογίσει ότι
εξαφανίζοντας την καθαρεύουσα θα γίνονταν πιο δυσπρόσιτα τα αρχαία
ελληνικά και θα αχρηστεύονταν σταδιακά
επιστημονικά βιβλία και λογοτεχνικά έργα
γραμμένα στην καθαρεύουσα; Όχι. Η καθαρεύουσα ήταν η γλώσσα σύμβολο συγκεκριμένης
πνευματικής, κοινωνικής και πολιτικής τάξης κι εκείνοι όφειλαν ένα ακριβό δώρο με συμβολισμό στους νέους κομμουνιστές
«φίλους» τους. Εκείνη όμως είχε σώσει δυο λέξεις για να τους εκδικηθεί,
μικρόμυαλοι και κοντόθωροι.
Με τροπολογία που η
νεόκοπη κυβέρνηση Παπανδρέου πέρασε νύχτα, τον Νοέμβριο του 1981 ένα μήνα μετά
τις εκλογές, κατήργησε ψιλή, δασεία και περισπωμένη. Η αλλοίωση της γλώσσας
ήταν αναπόφευκτη, αλλά για τον Παπανδρέου ήταν παράπλευρη απώλεια· με το
μονοτονικό εξυπηρέτησε τους εκδότες φίλους του, έδειξε πολιτική μαγκιά στους αντιπάλους και έκλεισε
το μάτι σε εκπαιδευτικούς, γονείς και
μαθητές ότι τα πράγματα γίνονται και θα γίνουν πιο εύκολα στην εκπαίδευση γιατί «εκείνος
είναι με τον λαό». Έτσι το Π.Δ.297/1982
άφησε την γλώσσα αγιάτρευτα αλλαγμένη και εκτεθειμένη σε αλλοιώσεις·
αλλά για κείνον είχε δύο λέξεις για να
τον εκδικηθεί, καιροσκόπος και λαϊκιστής.
Έτσι έχει η ιστορία και σήμερα, φίλε, δεν ξέρεις γιατί λες έφιππος
και όχι έπιππος, γιατί αφού κακήν κακώς έμαθες ότι όρος σημαίνει βουνό ακούς
για την οριογραμμή στη θάλασσα και μένεις με την απορία, γιατί ο άγιος δεν έχει
καμία σχέση με το άγος, γιατί άλλο Σύρος με περισπωμένη και άλλο Σύρος με οξεία,
γιατί πρέπει να λες χειρουργός ενώ το κακούργος είναι εντάξει, γιατί νιώθεις
μουγγός και χαζός όταν κάποιοι πετάνε κάτι «οξυδερκής», «ανθυποφορά», «συμφυρμός»,
«μέθεξη», «λάθρα», «ολιγωρία», γιατί ενώ είσαι αετός στα greeklish μια μέρα κάποιοι σου κάνανε πλάκα που δεν φαντάστηκες τι σημαίνει
Nike, γιατί δυσκολεύεσαι στα αγγλικά - ενώ
προσπαθείς όσο δεν προσπάθησες ποτέ στα ελληνικά - επειδή , όπως είπε ψυχρά ο
αγγλοσαξονικής παιδείας καθηγητής σου
«δεν έχεις ανεπτυγμένη γλωσσική νοημοσύνη». Τουλάχιστον, έστω σε γενικές
γραμμές, κατάλαβες τι είναι αυτό που δεν έχεις και τι συνέπειες θα έχει - πέραν
των βαθμών στα αγγλικά - αυτό που οι παραπάνω εθνοσωτήρες συνέβαλαν στο να μην
έχεις;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου